Followers

few info :)) jom guna dinarr !

uhoik3. tgk jam dah pukoi 2.30 am. hahhahh.ingatkan baru pukoi 11 ! ngahahah.lama tak buat keja ni (tidoq  lewat lambat lembat ),patotla semua org kat fb dah offline.hahhahh.baru ku sedar.tp tetap nak tulih gak sementara donload movie.hehhe

tadi petang, ak abah ngan kaklong keluar nak p gmart (kononnyelah) mulanya ak nak p ngan kaklong ja,pastu kaklong mintak izin kat abah (cewahh) pastu abah pon nak ikot . sampai mak kata abah hg tu anak pompuan nak ikot sangat,sya ni biaq p sorang2 (tgk org meniggal). hehehh. jgn marah ea mak..kami nak shopping,bukan takmau ikot mak..emm.emm. ok sambung balik,dalam pukoi 6 lebih kami keluaq (punyala lambat) konon2 nak buat spet mata ak,patu tak jadi la pulak.. terus p bank dulu,makan kat mamak dulu pastu terus p masjid kat bertam tuhh. tup2 kat masjid tu ada ustaz best, Dr Abdul Halim Abd Hamid. (mcm nama bapak sye,Abd Hamid) hehhe, ak ngan kaklong dengar skit,pastu takot abah keluar,kami pon keluaq la..tup2 abah tak keluaq pon.. last2 dengaq ceramah ahh

ceramah tu tajuk kewangan islam. sangatlah mantap isi2nya. kita kat malaysia ni byk guna riba.nama ja islam tp tak ikut ajaran isllam. ustat ni bahasakan riba sebagai babi sebab ustaz kata kalau sebut riba semua buat dekk ja. seropa takdak papa uhh,tp bila sebut babi ja.tuuh mengelabah satu badan . hahha.betui gakkan ? lagipon guna unsur riba tu ibarat makan babi ahh. ustaz ni kata lgi,yg dok merosakkan kita lani duit ketas la,dolar! sebab dia ada unsur2 inflasi iaitu berubah,meningkat dari masa ke semasa. macam dinar ngan dirham ni dia takdak unsur2 ni, kalau dulu 1400 tahun dulu sekoq ayam 1 dinar,sekaang pon camtu gak. sebabtula yg kelantan n perak ada gak kot yg nak tukaq matawang kepada dinar tuhh. emas kan tak penah turun harga dia. ustaz tu ada sebut gak,kalau bantuan2 yg kita salurkan ke iraq,palestien semua tu tak diberi dlm bentuk wang lagi baguih, kalau bg duit,nati depa akan tukaq ke dolar gak, bantu yahudi tuhh. kalau dengan bagi emas pon depa buleh guna untuk beli roti ke apa ke,sebab skang ni kedai2 roti kat snaa dah mula terima emas. kalau buleh takyah simpan dlm bank la ustaz tu kata, sbb totally la bank guna unsur riba kan. emm camana cakap riba ni erk ? dengan interestnya,semua2 la kan. (maseh cetek ilmuku,dengaq pon gitu2 je,hehhe) pastu kita ni hidup dlm hutang tak dari lahr lagi,tambah lani lahir2 ja kena daftar ptptn,byaq 3 ribu..bla3. macam2 la ustaz ni habaq, sangatlah berguna info2 dia.cuma ak ni je yg tak pandai nak menghargainya. hehhe. just tulih apa yg aku dengaq,tapi kalau salah tu tegur2 la ye.kot2 salah dengaq, hehhe.hah lupa satu benda nih. ustaz ni ada gak cerita pasai sorang presiden bank muamalat tak silap,presiden tuhh. gaji ribu2 ohh. ustaz ni bagi 1 cermah kata u mana tah,tup2 ada presiden nih. ustaz kata saya takkira,,bedai gak cakap apa yag betui. bank tetap gunakan unsur riba dengan tambah bunga bg setiap pinjaman kan, hutang yg benar ada caranya dlm islam, nabi cakap kalau nak hutang kena bayar balik,kalau takleh bayar org yg bg hutang kena bagi masa,takleh jugak , halal ja ahh. lagipon cuba pikiaq ? yg behutang tentulah org yg memerlukan kan.kurang berada la.. so kalau paksa gak bayar,kira macam tindas la kan,tp kalau bank buat camtu lingkop gakkan ? emm. tentula ada caranya kan. eh ak nak cakap pasai presiden nih,pastu akhir ceramah tu presiden tu p jumpak ustaz tuh cakap, wahh saya sgt kagum,pastu ajak ustaz tu jadi penasihat syariah kott (ada la something jawatan untuk bahagian islam2 nih)  pastu ustaz kata saya tak mahu sebab nanti akan dapat wang riba yg dapat dari bla3.. pastu presiden tu cakap ala skit ja tak sampai 10% pon. ustaz tu jawab tadi ada sorang budak kencing , setitis ja ayaq kencing dia masuk dalam otoi mineral ni (ustaz tu angkat la botoi tu) , takdak papa kesan kan dalam ayaq ni, nah tuan minum la . ohh mana buleh..najiss ni. ohoo ustaz kata pandai kata najis,riba yg skit tu takkira pulak. (lebih kurang camni la ustaz tu cerita,da skit2 tokok tambah ke kurang2 ke, sorry la,cuma to the same point ye) pastuh presiden tu letak jawatan terus ustaz kata dia tak bagitau la ustaz,tapi ada orang bagitau (2 tahun lepastu ke bila tah yg dia letak jawatan tuh.emm.paham2 la ye)

emm.kalau nak dengaq ustaz ni ceramah p la kat masjed kubang semang esok,kuliah subuh. (tah bila hampa baca ni)hahha. takpon nanti ustaz ni nak p langkawi. ustaz ni asal melaka,try la search. :))

last2 tak p pon gmart,berenti kedai makan mee mamak. sedap oo. abah kata. takpa noh kita tak p harini tak marah kan ? dapat ilmu nihh. takpa aih abah .ilmu tu lagi penting. abah kata abah p salam ngan ustaz tu,muka bersih ja tapi rasanya mamak kott.tapi muka bersih lah.. kaklong kata. tula tak penah guna/makan riba abah oii. emm.betui gakkan ? sronok jakan kalau camtuhhh. emm . sekali dengaq ceramah memang camtu kan.rasa nak berubah sangat2.bila dah lama tak p mula ahh jadi lainn. sebab tula kita kena mengaji yg berterusan kan.takleh harini p esok tak p dah.tak jadi imu pa pon. emm. hat dok menaip ni cakap ja pandai. hehhe. sama2 la berusaha menjadi yg terbaik kan. emm. jihad fisabilillah.

just share apa yg zty dapat n dengo.mintak perbetulkan kalau da salah dan silap,kot2 la tesalah dengaq ke apa. saya cumalah insan biasa yg maseh cetek ilmunya.  >.<

No comments: