kejadian bas mutiara dikejaq bas perdana .


assalamualaikum .

ni post throwback semingu seminguu yang lepas masa aku nak balik becuti haritu . 

nak dijadikan cerita malam nak balik tu aku mintak tolong kawan kelas hantorkan p stesyen bas , so aku pon bagi tau ila yang bas aku gerak kol 10 . hem dengan bangganya bukak puasa bagai lepastu dian dh sibok sibok kemas beg turun bawah jerit erit asal kami lambat sangat turun . hahahah aku lupa bagitau ila yang bas dian , izah , fatt ngan sikin pukul 9.30 . jadinya ila dengan selambanya turun kul 915 macamtu . bas pukul 10 tu aku dengan intan je :D

soo tak pasal dengan we sekali kena sound sebab lambat . hee sabo jela . k aku pon dah mula rasa besalah kat dian . start dari naik keta we sammmpaila kat stesyen bas . bukan main aku mesej dian 'sori blabla' 'ok la tu dapat experienced naik bas lambat' . maklomla waktu tu baru kul 920 . bas aku kol 10 . time tu dah ada fefeeling yang ada sesuatu nak berlaku sebab aku dok sibuk hal orang sangat . kang aku pulak yang kena .

tup tap tup tap . 'weh intan , awat kosong ja ni' 'wehhh hujung sana ada bas ahhh' . aku pon jalan g hujung (kami tunggu depan kaunter mutiara) , elok nak samppai ja hujung bas tu pon gerak . k aku malas ah takkan nak kejaq kot , bukannya sure pon tu bas aku . pastu g tanya akk kat kaunter tu , perghhhhhh nak pengsan weh rupanya betuila bas balik utara semua tunggu kat hujung sana . ha ketaq lutut dah baq hanggggg

mundar mandir kami 5 saat kat situ . akk tu pulak bleh selamberrr sound intan 'tula.. sibok sangaat dok main menatang tu (sambil tunjuk ipad intan) ' pastuu kalih ja kaunter dah tutup n kakak tu dah blah . haih tak membantu langsong

k benda pertama telintas kejaqqq bas ! 'pacik hantaq p tanah merah bleh ? kami tetinggai bas ni' pakcik tu muka serba salah " ha tanah merah . bleh dik tapi mahai la. RM 65 , tu harga teksi je baru , tambang lain tak masuk lagi (takpasti apa maksudnya, mungkin tips. entohlee) "k pakcik k . huntung sangaaat aku nak naik teksi tu . gila 65++ bahagi dua 30++ , macam harga balik penang. ha memang la secara logiknya kami patot terima tawaran pakcik tu tapiii masalahnya time tu cuti akhir semester kottttt maksudnya duit pon akhir akhir gak . dalam dompet 40 je weh . intan pon dok cukup . habis nak cekau mana ? dalam bank ? hahahaha bank lingkup haritu .

tetiba tegerak nak jalan depan kaunter perdana . "pakcik , bas penang ada lagi ?" ' pakcik , pakcik (sambil buat muka marah)' " ye abang bas balik penang dah gerak ka ?" ' ha nak gerak la ni. apasal ?' 'kami.. blablabla' " taktau.. p tanya dreber"yang marah panggil pakcik tu codriver

konon nak cari solution lain . weh kol we kol we . " alaaaaaaa aku takdak no dia " k kol siti kol siti . takdapat . kol ila . engaged . dugaan toi

pastu intan g cakap ngan dreber bas tu nak tumpang sampai tanah merah sebabnya au naik kat tanah merah so bolehla mintak tolong pakcik bas mutiara tu tunggu jap kat sana . intan buat muka kesian sampai nak menangih katanya dan yang penting panggil abang k . abang . so alhamdulillah pakcik bas perdana tu eh abang tu bagi tumpang sampai tanah merah walaupun mulanya dia tak bagi jugak sebab ingat intan sorang je , takpala tu kisahnya dengan abang bedua tu . makaseh bang , serius jasa mereka ni aku kenang sampai bebila . dahla tumpang freeeee ,sanggup bawak laju nak kejo bas kami . haih moga Allah bagi rezeki yang baik untuk kalian . amin

hem alhamdulillah sempat gak sampai tanah merah dan naik bas mutiara untuk balik penang kat sana . nak dijadikan cerita au boleh pulak naik kat tanah merah masa hari kejadian tu . walhal selalunya memang dia naik dengan kami dekat kota bharu . sebab dia bebuka dekat rumah kakyana (classmate) kat tanah merah jadinya dia naik kat tanah merah  . tengs gak kat au , kakyana , n kakatun yang tolong comfort pakcik bas tu yang takmau tunggu kami dah sebenaqnya . masyaAllah aku taktaula dapat balik penang ke dak kalau au tak naik kat tanah merah haritu . tu yang nak dikatakan plan Allah tu takdak sapa bleh ramal . ni pengajarannya jangan dok melangut sangat time tunggu bas, kena alert ! pakcik bas perdana eh abang (tengok .. selalu tesasol) bas pedana pon banyak kali pesan . hem k lepasni tak buat dah .

janji . :)

mesti ada sesuatu yang Allah nak sampaikan melalui kejadian ni . tetiba teringat sebulan sebelum tu kami dok ngutuk bas shamisha tak best la tinggai orang la . nah bas mutiara memang best . tak pernah tinggai orang . -.-

pasni naik bas perdana sokmo !



No comments: