UiTM Kota Bharu

Assalamualaikum.

*Post ini ditulis pada tahun 2014 dan diedit semula hari ini (12/11/2018)*

Usyar punya usyar traffic banyak pulak yang sampai kat blog ni dengan kata kunci UiTM Machang. Ya Alhamdulillah matlamat tercapai la jugak untuk tolong yang mana boleh. Tapi sikit jela, melalui pengalaman yang sedikit tu dan mungkin zaman tu dah berlalu sebab dah 3 tahun (weh time tulis ni 3 tahun berlalu, tapi harini dah masuk 2018, WHICH MEANS DAH 7 TAHUN BERLALU sebab aku di machang tahun 2011-2012) pun kan zaman aku kat machang. But who cares kan janji time hampa search search tu ada la jugak hasil pencarian compare dengan time aku dulu perghhh sakit jugak hati sebab nobody wants to sharing is caring pun tentang Machang ni. Aku punya tahap search tu sampai buat thread dekat facebook. A year later bila jumpa balik thread cari kawan sama course dekat fb tu jadi amazed pulak semua sebab sembang dengan yang dulunya stranger tapi sekarang kawan sendiri. Time obs dah ada geng tu actually sebab kenal dekat thread ni la. Tapi time ni tak ada smart phone lagi beb, semua main phone tiga tiga sekupang tu ha 😂 (aku la aku), yang pakai blackberry tu kira paling hebat la time tu. So semua ni guna computer ha. Komputer yang tebal warna putih kekuningan tuuu.. haha. Sumpah boleh ja hidup dengan aman time tu. Tapi start 2013 onwards semua dah slow slow pakat guna smart phone, start chat guna whatsapp dan zaman pun berubah di mana semua tak boleh hidup tanpa phone. sobs

So after all mesti ada jugak yang tercari pasal UiTM Kota Bharu kan. Ahh pedulik la kalau orang tak tahu pon janji kita rocks . haha tibeerr. Kengkadang tepenyek jugak bila makcik pakcik jumpa tepi jalan ka tengah jalan ka tanya ngaji mano nih (dalam dialek kelantan), dan kita jawab UiTM Kota Bharu, depa buat muka pelik dan tanya balik Kota Bharu ka Machang. Haha padahal time tu jumpa dekat bazar tok guru okay. Dan kalau ada yang taktau, bazar tok guru tu opposite dengan kampus saja. Ya terpencil kan kampus KB. So sad. Tapi tak adalah sadis sangat actually, bagi aku fasiliti semua cukup lengkap dan happy ja pun belajar situ. Tapi maybe ramai yang taktau sebab dia di celah celah bangunan kedai dan tak berapa nampak kewujudan dia. Dengar kata kampus KB dan tukar ke area tesco, dengan fasiliti yang lagi bagus. Wallahualam. Kesahihan tak dapat dipastikan. Sapa tau boleh drop komen kat bawah nah.

Cerita dia gini, untuk pelajar degree yang sambung di UiTM Kelantan yang lepasan asasi/ matrik/ dip kos lain akan mula belajar di Machang dan lepas beberapa semester akan transfer ke Kota Bharu . Kadar semester di Machang tu bergantung pada kos memasing. Untuk kos Statistik chuol akan ada di Machang untuk 2 semester dan selebihnya di Kota Bharu. Ehem ini cerita based on my experienced which is session 2011 until now , 2014. Sebab dengar ura ura mengatakan yang akan ada rombakan untuk setiap kampus satu fakulti. Dan memang junior junior untuk kos Statistik dah makin kurang. kalau kelas aku dulu ada 30 orang satu kelas, kelas junior dah bekurang sampai ada yang 11 orang saja satu kelas ha kesian takdak geng banyak 😋

Kalau ikutkan kos sara hidup of course kalau di Machang lebih berjimat . Pertama kalau di Machang pergi kelas naik tenggiling RM0.50 sekali naik, masa sem kedua tu aku tinggal kat rumah sewa jalan kaki je pergi kelas. Sekarang di kb naik kereta walaupun car pooling satu kereta lima org mau habis jugak RM10 seminggu lebih, kalau berjimba jauh lagi bertambahla duit minyak. hihi. Tapi berbaloi la sebab heyy boring la takkan nak belajar je kot. Have fun plis.

Dah, taktau dah nak tulis apa since cerita tahun 2014 yang aku tulis tak habis tu dah habis. So aku akhiri kalam dengan ucapan selamat maju jaya dan semoga nawaitu untuk kita menuntut ilmu itu sentiasa diberkati Allah.

Since aku malas nak buka hard disk. So letak gambar yang ada dalam laptop je lah. haha



No comments: